Menü
 
Hasznos linkek
 
Cikkek a fapadosokról
 
Angol nyelvű oldalak
 
Kérdések és válaszok

Mit jelent a "fapados légitársaság" ?

Az angolul "low cost airline" azaz olcsó-, vagy inkább alacsony költségű légitársaságok kapták ezt a nevet a magyarban, ami természetesen nem azt jelenti, hogy az utazáshoz csak egy párnázatlan stokit kapunk. Az ok az, hogy néhány éve elindult a légiközlekedésben egy folyamat, ami forradalmasítani látszik az iparágat. Ezek a légitársaságok a nagyokkal ellentétben nem tartanak fent csillogó, belvárosi képviseleteket, többszáz fős felső-vezetést, nagyméretű kiszolgálóbázisokat. Minden területen a költséghatékonyságra koncentrálnak, és mindenben az alacsony árat helyezik előtérbe. A légitársaság útvonaltervezése és menetrendi politikája maximális járat-töltésekre irányul, azaz a cél, hogy minden tervezett járat elrepüljön és minden gép tele legyen.

Mit jelent az alacsony ár?

A légitársaságok legfontosabb értékesítési csatornája az internet. Minden eddigieknél olcsóbban és pontosabban tudnak az ajánlatok eljutni az utazókhoz, közvetlenül illetve az szerződéses utazási irodák segítségével. A lefoglalt helyekért azonnal kell fizetni, mert csak ezáltal biztosítható a légitársaság részére a megfelelő utaslétszám. Az ajánlatokban csak olyan uticélok szerepelnek, amelyekre elegendő érdeklődés mutatkozik. Fizetni kell a fedélzeti szolgáltatásokért (snack, frissítő italok) nem kínálnak a fedélzeten speciális étkezéseket. A légitársaság nem a nagy nemzetközi repülőtereket választja a fel- illetve leszállásra, hanem az olcsóbb, szerényebb szolgáltatásokkal rendelkező kis nemzetközi, vagy regionális légibázisokat.

Miért vannak óriási árkülönbséget?

A légitársaságok célja az alacsony ár mellett a biztonságos járatüzemeltetés. A helyfoglalások által, minden járatra meghatározott bevételt kell teljesíteni, ahhoz hogy üzemelni tudjon. Ennek köszönhetően minden ülőhelyhez más ár tartozik, ami azt jelenti, hogy a korszerű foglalási rendszerek a járatok pillanatnyi telítettsége és a szezonok (ünnepek és turista hónapok) függvényében kombinálódnak. A hirdetésekben szereplő legalacsonyabb ár tehát valóban lehetséges, de elképzelhető, hogy az általunk kiválasztott dátumok és azok előtt vagy után akár 1-1 hónappal is csak magasabb árat kapunk. Az is lehet, hogy csak négy-vagy ötszörösét. Szívünk joga eldönteni, hogy elfogadjuk-e ezt az árat, vagy más lehetőség után nézünk. Meglehet, pl. a húsvét vagy a karácsony mindenhol ünnep, így a nagy légitársaságok is csak magasabb árakon tudnak helyet ajánlani.

Mikor a legolcsóbb?

Ezt elég nehéz kiszámítani, hiszen az árat rengeteg összetevő befolyásolja. Lehet hogy más árat kapunk, ha csak egy főre érdeklődünk, és lehet hogy magasabbat, ha két vagy három főre. Ugyanis gyakran előfordul, hogy az adott járaton a legalacsonyabb árra csak egy szabad hely foglalható. Általában igaz, hogy olcsóbb a jegy, ha hónapokkal korábban foglalunk, vagy ha kevésbé terhelt járatot választunk (pl. szerda, vagy szombat). Lehet szerencsénk például egy abszolút utolsó pillanatos helyfoglalással is, ha megmarad egy-két hely, és a legalacsonyabb áron értékesítik. Ez persze nem garancia!

Biztonságban vagyunk?

A fapados légitársaságok nagyon dinamikusan fejlődnek, akár évente megduplázzák bevételeiket. Ugyanakkor nagy hangsúlyt helyeznek a biztonságra. A géppark modern, a légi- és a földi személyzet jól képzett és jól motivált.

Megvettem a jegyet, de mégsem utazom. Mi van ilyenkor?

A légitársaság a helyfoglalások statisztikája alapján tud előre tervezni, és általában nem téríti vissza a szükségtelenné vált jegyek árát, hiszen ez rövidtávon is tömeges lemondásokhoz és a szervezési munka ellehetetlenítéséhez vezetne. Általában felajánlják viszont a lehetőséget, hogy meghatározott módosítási díj megfizetése mellett változtassunk a dátumon, az útvonalon vagy a néven.

 
Hírek
Hírek : Fapadteszt nyaraláshoz

Fapadteszt nyaraláshoz

Magyarósi Csaba (Index)  2004.05.25. 09:20

Az elmúlt pár hónapban új társaságok, új úticélok jelentek meg. Európa szinte összes fontos nagyvárosába eljuthatunk a diszkont légitársaságokkal. Tesztünkben végigvettük mind a hét Budapestről induló légitársaság ajánlatát, és megvizsgáltuk, hogy a nyári szezon közeledtével kivel a legolcsóbb a repülés.

Három hónappal ezelőtt írtunk utoljára nagy, összefoglaló cikket a honi fapados helyzetről. Leteszteltük a sajátosságokat, utánanéztünk a kockázatoknak, és kiszámoltuk, mennyire olcsó (vagy épp nem az) repülővel utazgatni.

Megjöttek

Február óta azonban alaposan megváltozott a helyzet. Megérkezett a magyar vezetésű WizzAir, a skandináv Norwegian Air Shuttle, Niki Lauda legújabb légitársaságának partnere, az Air Berlin, valamint befutott Európa legnagyobb fapados cége, az easyJet is. A már februárban is nálunk landoló légitársaságok bővítették járataikat így már nem is maradt a kontinensek olyan eldugott zuga, ahová ne lehetne elrepülni, eljött hát az ideje az új körképnek. Mostani cikkünk nem vesződik a várható nehézségekkel és kockázatokkal, hiszen előző írásunk kimerítően foglalkozott ezekkel, itt csak a piszkos anyagiakról lesz szó.

Sky Europe Ár Malév Ár WizzAir Ár
London 47285-41286 London 71100-43500 London 22798-26798
Párizs 41178-47748 Párizs 108600-43000 Párizs 33323-25323
Róma 32869 Róma 85300-40100 Róma 32570-15570
- - Athén 67800-44100 Athén 36496-24496
Velence 57098-21098 Velence 78400-40700 - -

Az árakat egy hetes, egy hónapos és két hónapos foglalással vizsgáltuk, a táblázatban a szélső értékek szerepelnek, reptéri illetékkel együtt. Természetesen nem ragaszkodunk betegesen a fix dátumokhoz, amennyiben az általunk választott időponthoz képest egy-két nappal korábban vagy később lényegesen olcsóbb jegyárakkal találkoztunk, automatikusan azokat választottuk. Az oda és visszaút közé hét napot tettünk, de ezen elhatározásunkon könnyedén továbbléptünk, amennyiben az jelentős megtakarításokhoz vezetett. Legfeljebb azonban hat vagy nyolc napra módosítottuk a kint tartózkodás idejét.

Tényleg olcsó

Úticél easyJet Air Berlin Malév
London 43900- 36300 124400- 76000 71100- 43500
Berlin 23600- 18800 55600- 27600 68600- 41000
Mint az a táblázatból is látható, el lehet jutni Londonba már 23 ezer forintért, Párizsba 25 ezer forintért, Rómába pedig "rongyos" 16 ezerért, oda vissza. A legolcsóbbnak jelenlegi ajánlatai alapján a WizzAir tűnik, a cég saját bevallása szerint rövidesen a térség, illetve a kontinens egyik meghatározó légitársaságává akar válni. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy csak június 24-től repülnek a lilára mázolt gépek Budapestről így az egy hetes és egy hónapos intervallum kiesett, maradt helyette a másfél és a két hónap.

A valódi teszt előtt egy nappal megnéztünk a Malévnál is pár időpontot, és azt tapasztaltuk, hogy eltűntek a 28 ezer forintos (illetékkel, foglalási díjjal cirka negyvenezres) jegyárak. Megállapítottuk, hogy a Malév nem bírta az árversenyt, ám a teszt napján hirtelen megjelentek az akciós jegyárak. Mivel a Malév hagyományos, azaz nem fapados cég, ajánlatait minden társaság útja mellé odatettük kontrollnak.

Skandinávok...

A szlovák SkyEurope nem különösebben drága akkor sem, ha mindössze egy hét múlva akarunk utazni, igaz, a Velencei úticél kivételével mostani tesztünkben nem találkoztunk szenzációsan olcsó ajánlatokkal sem. Megállapítottuk hogy Stockholmba eljutni nem olcsó. A Snowflake ugyanis (akárcsak három hónapja) esetenként százezer forintos jegyárakkal riogat, most azonban akár hatvanezer forintért is el lehet utazni az északi fővárosba. Akinek pedig a kényelem az elsődleges (az nem utazik fapadossal), annak meggyőző lehet a társaság internetes foglalási rendszere, mely átlátható, és a legkényelmesebb mind közül.

Malév
GermanWings Stuttgart 43120- 25870 68400- 40800
Snowflake Stockholm 67400- 95300 69900- 51800
Norwegian Air Shuttle Oslo 48000- 93000 126900- 83200
Hasonló képet mutat a norvég légitársaság, a Snowflakehez hasonlóan itt is a távolabbi időpontban voltak magasabbak az árak, ám míg a svéd fővárosba eljuthatunk olcsón Malév géppel is, addig Oslo a magyar légitársasággal meglehetősen drága és többnyire átszállással egybekötött mulatság. A norvég fővárosba készülő magyarok számára tehát viszonylag kedvező árú és egyszerű utazást kínál a Norwegian Air Shuttle.

Nem távolságfüggő

A GermanWings szintén középkategóriás ajánlatokkal állt elő, Stuttgartot azonban kimondottan barátságos áron meg lehet járni. Érdekes és elgondolkodtató, már a költségösszetétel tekintetében, hogy a földrajzi értelemben vett távolság a legkevésbé sem befolyásolja a jegyárakat, hiszen a németországi utak semmivel sem olcsóbbak, mint a közel kétszer akkora távolságra lévő London.

Maradt még az Air Berlin, melynek jegyárai nem tartoznak a legkedvezőbbek közé, sok olyan úticélt kínál azonban (Palma de Mallorca, München), mely a többi társaság kínálatában nem található meg. Végére hagytuk a legnagyobb európai fapados társaságot, az easyJet-et, melynek Londoni ajánlatai meglepő módon nem tartoznak a legkedvezőbbek közé, Berlinbe viszont zavarba ejtően olcsón szállítja utasait az angol légitársaság.


Kapcsolódó anyagok:
Fapadosok és mellékhatások
Itt a fapados-invázió
Ezer forintos jegyekkel indít a magyar fapados
Fapadossal az USA-ba
Megjött az easyJet is

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szólj be!

Honlapunk fogyasztóvédelmi jellegű portál, az első darabja egy "tudatos vásárlás" szemléletében készült sorozatnak. Használd a fórumot, ha bármilyen repülési tapasztalatodat szeretnéd megosztani, írj nekem, ha bármilyen módon úgy látod, kapcsolódni kívánsz ehhez a mozgalomhoz.

A szerkesztő.

 
Számláló
Indulás: 2004-01-11
 
Iratkozz fel heti hírlevelünkre!
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó