Menü
 
Hasznos linkek
 
Cikkek a fapadosokról
 
Angol nyelvű oldalak
 
Kérdések és válaszok

Mit jelent a "fapados légitársaság" ?

Az angolul "low cost airline" azaz olcsó-, vagy inkább alacsony költségű légitársaságok kapták ezt a nevet a magyarban, ami természetesen nem azt jelenti, hogy az utazáshoz csak egy párnázatlan stokit kapunk. Az ok az, hogy néhány éve elindult a légiközlekedésben egy folyamat, ami forradalmasítani látszik az iparágat. Ezek a légitársaságok a nagyokkal ellentétben nem tartanak fent csillogó, belvárosi képviseleteket, többszáz fős felső-vezetést, nagyméretű kiszolgálóbázisokat. Minden területen a költséghatékonyságra koncentrálnak, és mindenben az alacsony árat helyezik előtérbe. A légitársaság útvonaltervezése és menetrendi politikája maximális járat-töltésekre irányul, azaz a cél, hogy minden tervezett járat elrepüljön és minden gép tele legyen.

Mit jelent az alacsony ár?

A légitársaságok legfontosabb értékesítési csatornája az internet. Minden eddigieknél olcsóbban és pontosabban tudnak az ajánlatok eljutni az utazókhoz, közvetlenül illetve az szerződéses utazási irodák segítségével. A lefoglalt helyekért azonnal kell fizetni, mert csak ezáltal biztosítható a légitársaság részére a megfelelő utaslétszám. Az ajánlatokban csak olyan uticélok szerepelnek, amelyekre elegendő érdeklődés mutatkozik. Fizetni kell a fedélzeti szolgáltatásokért (snack, frissítő italok) nem kínálnak a fedélzeten speciális étkezéseket. A légitársaság nem a nagy nemzetközi repülőtereket választja a fel- illetve leszállásra, hanem az olcsóbb, szerényebb szolgáltatásokkal rendelkező kis nemzetközi, vagy regionális légibázisokat.

Miért vannak óriási árkülönbséget?

A légitársaságok célja az alacsony ár mellett a biztonságos járatüzemeltetés. A helyfoglalások által, minden járatra meghatározott bevételt kell teljesíteni, ahhoz hogy üzemelni tudjon. Ennek köszönhetően minden ülőhelyhez más ár tartozik, ami azt jelenti, hogy a korszerű foglalási rendszerek a járatok pillanatnyi telítettsége és a szezonok (ünnepek és turista hónapok) függvényében kombinálódnak. A hirdetésekben szereplő legalacsonyabb ár tehát valóban lehetséges, de elképzelhető, hogy az általunk kiválasztott dátumok és azok előtt vagy után akár 1-1 hónappal is csak magasabb árat kapunk. Az is lehet, hogy csak négy-vagy ötszörösét. Szívünk joga eldönteni, hogy elfogadjuk-e ezt az árat, vagy más lehetőség után nézünk. Meglehet, pl. a húsvét vagy a karácsony mindenhol ünnep, így a nagy légitársaságok is csak magasabb árakon tudnak helyet ajánlani.

Mikor a legolcsóbb?

Ezt elég nehéz kiszámítani, hiszen az árat rengeteg összetevő befolyásolja. Lehet hogy más árat kapunk, ha csak egy főre érdeklődünk, és lehet hogy magasabbat, ha két vagy három főre. Ugyanis gyakran előfordul, hogy az adott járaton a legalacsonyabb árra csak egy szabad hely foglalható. Általában igaz, hogy olcsóbb a jegy, ha hónapokkal korábban foglalunk, vagy ha kevésbé terhelt járatot választunk (pl. szerda, vagy szombat). Lehet szerencsénk például egy abszolút utolsó pillanatos helyfoglalással is, ha megmarad egy-két hely, és a legalacsonyabb áron értékesítik. Ez persze nem garancia!

Biztonságban vagyunk?

A fapados légitársaságok nagyon dinamikusan fejlődnek, akár évente megduplázzák bevételeiket. Ugyanakkor nagy hangsúlyt helyeznek a biztonságra. A géppark modern, a légi- és a földi személyzet jól képzett és jól motivált.

Megvettem a jegyet, de mégsem utazom. Mi van ilyenkor?

A légitársaság a helyfoglalások statisztikája alapján tud előre tervezni, és általában nem téríti vissza a szükségtelenné vált jegyek árát, hiszen ez rövidtávon is tömeges lemondásokhoz és a szervezési munka ellehetetlenítéséhez vezetne. Általában felajánlják viszont a lehetőséget, hogy meghatározott módosítási díj megfizetése mellett változtassunk a dátumon, az útvonalon vagy a néven.

 
Hírek
Hírek : A fapados a drágább?

A fapados a drágább?

  2004.01.12. 21:56

Az olcsó szolgáltatásokat nyújtó fapados légitársaságok nem ritkán a legrosszabb üzletet jelentik az utasoknak - ez derül ki egy új, nagyszabású nagy-britanniai felmérésből.

 

A Légi Közlekedést Használók Tanácsa nevű fogyasztói szervezet több havi vizsgálata szerint - amelynek eredményeit a keddi The Times ismertette - az utasokat gyakran félrevezetik az olcsó utakról szóló hirdetések, amelyekből nem deríthetők ki a rejtett költségek. A visszatérő utaspanaszok alapján elvégzett felmérés során a szervezet nyolc légitársaság összesen 1500 díjcsomagját vizsgálta meg, és arra jutott, hogy a jegyárak közötti különbség gyakran elenyésző, sőt nem egyszer a teljes szolgáltatást nyújtó cégek jegyárai alacsonyabbak a fapadosokéinál.

Általánosan érvényesülő szabályként a szakértők azt állapították meg, hogy minél korábban történik a helyfoglalás, annál kisebb a különbség a jegyárak között. Az utolsó pillanatban elvégzett foglalás esetén a fapadosok valóban jóval olcsóbbak lehetnek a hagyományos cégeknél, de az előbbiek árait ebben az esetben is legtöbbször drága és időigényes utazások terhelik az általában messze lévő indulási és érkezési repülőterekre, illetve azoktól a városközpontba.

Kicsit olcsóbb, jóval hosszabb

A vizsgálatot végző szervezet által felvázolt utazási modellek egyike szerint egy jóval előre lefoglalt menettérti repülőjegy London és Frankfurt között a British Airwaysnél 135 fontba, a legnagyobb európai olcsó cégnél, az ír Ryanairnél 86 fontba kerül. A Ryanair azonban a Londontól messze északra fekvő Stanstedről indul, és a német nagyvárostól távol eső Hahn repülőterére érkezik, ahonnan az utasoknak még egy 120 kilométeres buszutazást is meg kell tenniük Frankfurtig. A londoni és a frankfurti repülőtéri transzferek oda-vissza összesen 39 fontba kerülnek. A BA gépe ugyanakkor a London határában lévő Heathrow-ról indul és a központtól negyedórányi vonatútra lévő fő frankfurti repülőtérre érkezik; a repülőtéri utazások összköltsége ebben az esetben mindössze 12 font. A két utazás összköltsége között így már csak 22 font a különbség, ráadásul a Ryanair utasai 6 óra 45 percet töltenek szárazföldi és légi utazással, csaknem kétszer annyit, mint a British Airwayst választók - áll az ismertetésben.

Egy másik modellben - Glasgow és Párizs közötti utazást feltételezve - a BA jegyárai minden esetben olcsóbbak voltak a Ryanair ajánlatainál egy, két, négy és 13 heti előfoglalás esetén, egyedül a másnapra szóló jegy volt jóval drágább, mint a fapados cégé.

Kimaradt díjak

Mindemellett a brit szervezet szerint a teljes ellátást adó cégek háttérszolgáltatásai is kiterjedtebbek járattörlések, vagy jelentős késések esetén. A Ryanair által rendre meghirdetett "ingyenes" repülőjegyekről is megállapította a brit vizsgálat, hogy azok valójában 25 fontba vagy még többe kerülnek a különböző - a hirdetésekből kimaradt - díjak miatt. A brit Kereskedelmi Minőségfelügyelet már vizsgálatot kezdett a félrevezető jegyár hirdetések ügyében, és felszólította a fogyasztókat, hogy nyújtsanak be hivatalos panaszokat, amelyek alapján a hatóság eljárhat.

Forrás

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szólj be!

Honlapunk fogyasztóvédelmi jellegű portál, az első darabja egy "tudatos vásárlás" szemléletében készült sorozatnak. Használd a fórumot, ha bármilyen repülési tapasztalatodat szeretnéd megosztani, írj nekem, ha bármilyen módon úgy látod, kapcsolódni kívánsz ehhez a mozgalomhoz.

A szerkesztő.

 
Számláló
Indulás: 2004-01-11
 
Iratkozz fel heti hírlevelünkre!
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó