Menü
 
Hasznos linkek
 
Cikkek a fapadosokról
 
Angol nyelvű oldalak
 
Kérdések és válaszok

Mit jelent a "fapados légitársaság" ?

Az angolul "low cost airline" azaz olcsó-, vagy inkább alacsony költségű légitársaságok kapták ezt a nevet a magyarban, ami természetesen nem azt jelenti, hogy az utazáshoz csak egy párnázatlan stokit kapunk. Az ok az, hogy néhány éve elindult a légiközlekedésben egy folyamat, ami forradalmasítani látszik az iparágat. Ezek a légitársaságok a nagyokkal ellentétben nem tartanak fent csillogó, belvárosi képviseleteket, többszáz fős felső-vezetést, nagyméretű kiszolgálóbázisokat. Minden területen a költséghatékonyságra koncentrálnak, és mindenben az alacsony árat helyezik előtérbe. A légitársaság útvonaltervezése és menetrendi politikája maximális járat-töltésekre irányul, azaz a cél, hogy minden tervezett járat elrepüljön és minden gép tele legyen.

Mit jelent az alacsony ár?

A légitársaságok legfontosabb értékesítési csatornája az internet. Minden eddigieknél olcsóbban és pontosabban tudnak az ajánlatok eljutni az utazókhoz, közvetlenül illetve az szerződéses utazási irodák segítségével. A lefoglalt helyekért azonnal kell fizetni, mert csak ezáltal biztosítható a légitársaság részére a megfelelő utaslétszám. Az ajánlatokban csak olyan uticélok szerepelnek, amelyekre elegendő érdeklődés mutatkozik. Fizetni kell a fedélzeti szolgáltatásokért (snack, frissítő italok) nem kínálnak a fedélzeten speciális étkezéseket. A légitársaság nem a nagy nemzetközi repülőtereket választja a fel- illetve leszállásra, hanem az olcsóbb, szerényebb szolgáltatásokkal rendelkező kis nemzetközi, vagy regionális légibázisokat.

Miért vannak óriási árkülönbséget?

A légitársaságok célja az alacsony ár mellett a biztonságos járatüzemeltetés. A helyfoglalások által, minden járatra meghatározott bevételt kell teljesíteni, ahhoz hogy üzemelni tudjon. Ennek köszönhetően minden ülőhelyhez más ár tartozik, ami azt jelenti, hogy a korszerű foglalási rendszerek a járatok pillanatnyi telítettsége és a szezonok (ünnepek és turista hónapok) függvényében kombinálódnak. A hirdetésekben szereplő legalacsonyabb ár tehát valóban lehetséges, de elképzelhető, hogy az általunk kiválasztott dátumok és azok előtt vagy után akár 1-1 hónappal is csak magasabb árat kapunk. Az is lehet, hogy csak négy-vagy ötszörösét. Szívünk joga eldönteni, hogy elfogadjuk-e ezt az árat, vagy más lehetőség után nézünk. Meglehet, pl. a húsvét vagy a karácsony mindenhol ünnep, így a nagy légitársaságok is csak magasabb árakon tudnak helyet ajánlani.

Mikor a legolcsóbb?

Ezt elég nehéz kiszámítani, hiszen az árat rengeteg összetevő befolyásolja. Lehet hogy más árat kapunk, ha csak egy főre érdeklődünk, és lehet hogy magasabbat, ha két vagy három főre. Ugyanis gyakran előfordul, hogy az adott járaton a legalacsonyabb árra csak egy szabad hely foglalható. Általában igaz, hogy olcsóbb a jegy, ha hónapokkal korábban foglalunk, vagy ha kevésbé terhelt járatot választunk (pl. szerda, vagy szombat). Lehet szerencsénk például egy abszolút utolsó pillanatos helyfoglalással is, ha megmarad egy-két hely, és a legalacsonyabb áron értékesítik. Ez persze nem garancia!

Biztonságban vagyunk?

A fapados légitársaságok nagyon dinamikusan fejlődnek, akár évente megduplázzák bevételeiket. Ugyanakkor nagy hangsúlyt helyeznek a biztonságra. A géppark modern, a légi- és a földi személyzet jól képzett és jól motivált.

Megvettem a jegyet, de mégsem utazom. Mi van ilyenkor?

A légitársaság a helyfoglalások statisztikája alapján tud előre tervezni, és általában nem téríti vissza a szükségtelenné vált jegyek árát, hiszen ez rövidtávon is tömeges lemondásokhoz és a szervezési munka ellehetetlenítéséhez vezetne. Általában felajánlják viszont a lehetőséget, hogy meghatározott módosítási díj megfizetése mellett változtassunk a dátumon, az útvonalon vagy a néven.

 
Hírek
Hírek : A szerkesztő szava 1.

A szerkesztő szava 1.

  2004.01.12. 15:10

Az online szervezett fogyasztói érdekvédelemnek - gondolj csak bele - végtelen lehetőségei vannak.

A hivatalok és államilag támogatott fogyasztóvédelmi szervezetek - hacsak azok nem hasonlóképpen alulról jövő kezdeményezések - sohasem lehetnek olyan hatákonyak, mint ha mi magunk - jelen esetben az utazók - kézbe nem vesszük érdekeink képviseletét.

Az itt megszülető visszajelzések kincsesbányái lesznek mind a hagyományos légitársaságoknak, mind pedig a diszkont légitársaságoknak, hiszen számukra szó szerint életbevágó, hogy tudják mit kivánnak a fogyasztóik. Ha pedig hasznosak vagyunk, bizonyára lesznek, akiknek megéri támogatni bennünket anékül, hogy a szerkesztésbe beleszólna. (Függetlenségünk és hitelességünk megőrzése létkérdés, hamarosan elmondom majd miért.)

Hány olyan terület van, ahol még hasonló kezdeményezésre lenne szükség? A lehetőségek végtelenek, hiszen telekommunikálunk (verseny??), benzint is fogyasztunk (diszkont benzinkutak, kis, láncba nem tartozó maszekok), szeretünk ocsón vásárolni in general (diszkont áruházak), stb. Az online vásárlási lehetőségek világában is jó lenne eligazodni. Ezek a területek a honlap bővitésének - franchise - lehetőségeit jelentik, és nyilván a lehetőségek tizede sem jut eszembe így, egyedül, a számítógép mellől, mint ha összeülne egy jó csapat végiggondolni az összes lehetséges fogyasztóvédelmi jellegű szolgáltatást.

De hasonlóra szükség lenne a környező országokban is. Ki tudja, talán most olvassa ezeket a sorokat valaki, aki hasonló tudna összekalapálni szlovákul vagy románul (stb.), ugyanezt az alapkoncepciót, designt, üzleti modellt és marketing megoldásokat alkalmazva. Franchise partnereink képzéséről természetesen gondoskodunk.

Aztán lehetne még... nem folytatom, inkább azt kivánom, indulna meg a fantáziád, hogy ezt a nagyon laza keretet, amelyet itt látsz, milyen fogyasztóvédelmi területen tudnád továbbvinni, milyen nyelven tudnád továbbadni, stb.

Mi a következő lépés?

Mivel az anyaproject is csak pár napos, amikor ezeket a sorokat írom, türelem. Mindenképpen iratozz fel a hírlevélre (jobb oldalt alul), hogy küldhessek egy emailt, ha már lehet jelentkezni. (Nyelvi változatokra már most is lehet.)

Ha kapcsolatban akarsz maradni e területen kívül is azzal a marketing csapattal, amelyikkel dolgozom, esetleg más - hasonlóképpen csekély befektetést igénylő, személyes közreműködéssel járó microfranchise - lehetőségek érdekelnek, keresd fel központi honlapomat.* Mint fejvadász és mint karrier-tanácsadó kifejezetten az online végezhető vállalkozásokra hegyeztem ki a figyelmemet, hiszen magam is ezekkel az eszközökkel dolgozom. (Egyszerű ingyenes, könnyen kezelhető eszközökkel, amelyeket bárki könnyen megtanulhat.)

Végül ha szeretsz játszani, és ki akarod magad próbálni egy online tehetségkutató játékban, akkor klikkelj a kékre! (Főnyeremény: 2 személyes 2 hetes Tahiti út)

Ha az itt leírt dolgokkal kapcsolatban bármilyen kérdésed van, tedd fel, ha lehet nyilvánosan, a fórumokon, de természetesen is jó, ha emailben megkeresel.

A jelszó tehát: az online szervezett fogyasztói érdekvédelemnek végtelen lehetőségei vannak.

Majd még folytatom, az apróbb fejleményekről a weblogon beszámolok.

A szerkesztő

Ui.: találós kérdés: mit gondoltok, mennyi év kell még ahhoz, hogy a "fapados" szolgáltatók együtt kezdjenek bármilyen akcióba?

(Megfejtés a 2004. január 31-ei tréningen.)

* Ha nem önálló vállalkozást, hanem kifejezetten hagyományos menedzseri állást keresel, akkor a fejvadászokhoz fordulj!

Do not forget:

A LEHETŐSÉGEK VÉGTELENEK!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szólj be!

Honlapunk fogyasztóvédelmi jellegű portál, az első darabja egy "tudatos vásárlás" szemléletében készült sorozatnak. Használd a fórumot, ha bármilyen repülési tapasztalatodat szeretnéd megosztani, írj nekem, ha bármilyen módon úgy látod, kapcsolódni kívánsz ehhez a mozgalomhoz.

A szerkesztő.

 
Számláló
Indulás: 2004-01-11
 
Iratkozz fel heti hírlevelünkre!
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó